QUÈ PODEM FER AMB LA PDI?
La tasca proposada per fer durant aquestes vacances ha estat pensar una activitat que a es pugui dur a terme amb la pissarra digital a una aula d'infantil.
La pissarra digital és una eina que està al nostre abast i a la qual hem de treure el màxim rendiment, però com afirmen alguns experts en la matèria, perquè els recursos tecnològics siguin eficaços, aquests no han de ser el centre de l'activitat, sinó una eina que ens permeti treure el màxim profit a les situacions d'ensenyament - aprenentatge.
Per aquest motiu, l'activitat o situació que explicaré no és nova, no l'he inventada jo pensant en aprofitar la pissarra digital, sinó que ja que es dóna habitualment a moltes aules d'infantil, però intentaré descriure com penso que aquesta situació, fent un bon ús de la PDI, es pot enriquir considerablement.
Aquesta situació és la mateixa que vaig descriure a l'examen: fer les votacions per decidir, entre tots, el tema del projecte que es vol treballar.
A l'inici d'un nou curs, d'un nou trimestre, una volta acabat un projecte, ... és habitual que mestra i infants parlin de què els agradaria investigar i aprendre. Així, els alumnes amb l'ajuda de la tutora, acostumen fer algunes propostes que després són sotmeses a votacions. Com ja he dit, això no és res nou, però la meva proposta és que tant com vagin sorgint temes, aquests siguin apuntats per la mestra o pels mateixos alumnes a la PDI, escrivint-los dins una taula, i que els infants, quan hagin de votar quin tema els agrada més (depenent de l'edat i de les seves característiques, evidentment) puguin escriure o arrossegar el seu nom directament en l'espai reservat per fer-ho. Fins aquí res nou, ja que això també es pot fer amb una pissarra normal, però aquesta eina generalment motiva més, al temps que pot facilitar la tasca (la mestra o els mateixos infants poden cercar a internet imatges que il·lustrin els diferents temes, per exemple).
Però penso que una part molt important d'aquesta situació és el recompte, saber veure quin tema és el preferit per la majoria d'infants, i amb la PDI això es pot fer de manera molt visual, i els infants hi poden participar activament: fent un Wordle, un gràfic de barres o circular, etc.
També pot passar que davant algun dels temes proposats es pensi que serà difícil trobar informació, i amb la PDI, es pot provar de fer una breu recerca per saber si es disposaran de recursos a la xarxa, per exemple.
Així, una situació que generalment s'utilitza per prendre una decisió de manera democràtica, pot esdevenir una situació d'ensenyament - aprenentatge en la que es treballi el respecte cap a la pluralitat d'opinions, però també per practicar la lectura i l'escriptura, el recompte, la introducció al món de l'estadística, la recerca, ... i com no, introduir-los al maneig de les TIC amb una activitat real i significativa.
Per aquest motiu, l'activitat o situació que explicaré no és nova, no l'he inventada jo pensant en aprofitar la pissarra digital, sinó que ja que es dóna habitualment a moltes aules d'infantil, però intentaré descriure com penso que aquesta situació, fent un bon ús de la PDI, es pot enriquir considerablement.
Aquesta situació és la mateixa que vaig descriure a l'examen: fer les votacions per decidir, entre tots, el tema del projecte que es vol treballar.

Però penso que una part molt important d'aquesta situació és el recompte, saber veure quin tema és el preferit per la majoria d'infants, i amb la PDI això es pot fer de manera molt visual, i els infants hi poden participar activament: fent un Wordle, un gràfic de barres o circular, etc.
També pot passar que davant algun dels temes proposats es pensi que serà difícil trobar informació, i amb la PDI, es pot provar de fer una breu recerca per saber si es disposaran de recursos a la xarxa, per exemple.
Així, una situació que generalment s'utilitza per prendre una decisió de manera democràtica, pot esdevenir una situació d'ensenyament - aprenentatge en la que es treballi el respecte cap a la pluralitat d'opinions, però també per practicar la lectura i l'escriptura, el recompte, la introducció al món de l'estadística, la recerca, ... i com no, introduir-los al maneig de les TIC amb una activitat real i significativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada